”Modulsystemet gör det enkelt att konfigurera och implementera ebm-papst drivlösningar”

Foto: ebm-papst
ebm-papst kompakta DC-motorer i serien ECI (Elektroniskt kommuterade interrotormotorer) används inom en mängd olika användningsområden. Några exempel är när industrin automatiserar, inom förpackningsindustrin och i medicintekniska lösningar. Kraven på drivlösningarna, och därmed behoven att göra applikationsanpassningar, varierar och därför har också ebm-papst utvecklat ett mycket flexibelt och användarvänligt ECI-koncept som funnits på marknaden några år. Det är moduluppbyggnaden hos systemet ECI-42 som öppnar nya möjligheter till applikationsspecifik konfigurering. För användare innebär det att man kan sätta ihop en skräddarsydd drivlösning genom att kombinera de olika modulerna som ingår i systemet. Johannes Moosmann, chef för affärsenheten Industrial Drive Engineering på ebm-papst i St. Georgen, förklarar här lite av fördelarna med ECI-42 och vad som är nytt i modulkonceptet. “Att implementera drivlösningar ska gå på nolltid”, säger Moosman med ett leende.

Produktsortiment: Elmotorer och växlar
Kontakta oss för mer information!

Vad är nytt i modulsystemet ECI-42?
Vi har gjort en total vidareutveckling av systemet och lagt till många detaljer och funktioner. Till exempel erbjuder vi nu magnetiska kodare och pluggar i industrikvalitet för enkel elektrisk koppling för de konfigurerbara enheterna med 42 millimeters diameter och IP54 kapsling. Vi har designat den radiella vinklade kontakten med bajonettkontakt så att den kan roteras och kopplas in automatiskt. En axiell pluggmodul är också tillgänglig för applikationer med små inbyggnadsmått. Vi kan även erbjuda en förmonterad kabelanslutning.

Har även ECI-motorn vidareutvecklats?
Den extremt kompakta och elektroniskt kommuterade internrotormotorn med 42 millimeter diameter och en effektivitet på upp till 80 procent är fortfarande kärnan i alla konfigurationer. Den finns bland annat med olika transmissionskonstruktioner samt med eller utan kodare eller bromsar.
Motorn uppnår utgångsnivåer på cirka 45 eller 90 watt vid ett nominellt vridmoment på 110 eller
220 mNm och en nominell hastighet på 4000 rpm, och den finns i industristandardkonstruktioner på 24 och 48 VDC. Olika transmissionsmoduler finns tillgängliga, exempelvis planetväxlar, vilket möjliggör en optimal anpassning av motorhastigheten till kraven i en viss applikation. Det finns också moduler med fjädertryck och permanentmagnetbroms för applikationer där det ställs krav på säkerhetsstopp, fasthållande och inbromsning.

Vilka användare bör ha största nytta av ECI-systemet?
Det är väldigt många användare som har nytta av ECI-konceptet eftersom ECI-42 är idealiskt för praktiskt taget alla applikationer som kräver energieffektiva och kompakta små enheter. Några exempel på applikationsområden är industriell automatisering, förpackningslinjer samt inom laboratorievärlden och medicinsk teknik. Integrering av kodaren, bromsar och växlar samt automatiserad åtkomstkontroll möjliggör exakt positionering av drivenheterna i applikationer som kräver mycket exakta lyft. Så är fallet inom till exempel intralogistiska applikationer.

Vilka kundfördelar vill du lyfta fram lite extra?
Det är oerhörd styrka att vi har så stora möjligheter att med ett modulsystem tillgodose så många olika kunder med kompakta och smarta drivenheter för ett så brett spektrum av applikationer. Detta ger kunderna fördelar som snabbare volymleveranser, mer kostnadseffektiva lösningar, hög kvalitet och applikationsanpassade lösningar. Med hjälp av det modulära systemet kan kunderna också montera en drivlösning som bäst passar deras specifika behov. Detta gör att vi kan kringgå den annars långa utvecklingsfasen som är typisk för en specifik drivlösning. Valda frekvensomriktar-konfigurationer, som vi kallar föredragna typer, kan vi leverera inom 48 timmar vilket innebär att exempelvis testkörningar hos kunderna kan startas mycket snabbt. Det är värdefullt då utvecklingen inom många applikationsområden går så snabbt idag.