ebm-papst drivlösning i transportrobotar som planerar sina egna rutter
Frågan är vem som behöver ett sådant här system? ”Vi vill kunna tillgodose behovet hos alla som behöver mer flexibla interna transportlösningar. Automatiserade konventionella system är mycket dyra och det tar också lång tid att installera och att ta i drift. Resultatet blir att många transporter fortfarande sker manuellt med olika hjälpmedel. Det unika med KARIS PRO är att robotarna snabbt kan sättas i arbete och att de helt självständigt planerar sina rutter och hittar till de platser där gods ska hämtas och lämnas”.
Pilotprojekt inom bilindustrin
Andreas Trenkle berättar att två pilotprojekt startats. Inom bilindustrin har en av Audis underleve-rantörer tagit fem KARIS PRO-enheter i drift på lagret. Robotarna transporterar komponentlådor till olika produktionsstationer på utsatt tid. Om det är hela pallar med tungt gods som ska förflyttas kan flera transportrobotar koppla ihop sig själva så att de tillsammans får tillräcklig dragkraft. Hos företaget Bosch Diesel Systems transporterar robotarna produkter mellan olika produktionsplatser och företagets test- och mätrum. Transporterna sker över en mycket stor produktionsyta med två byggnader. Tidigare skedde transporterna med ett manuellt styrda vagnar som kom till produktionsplatserna efter ett visst tidsschema. KARIS PRO-enheterna kommer så snart det behövs en transport och de planerar själva den bästa och snabbaste rutten. ”Det är som att jämföra en taxi med ett tåg som går efter en viss tidtabell”, säger Andreas Trenkle. En stor fördel med robotarna är också att produktionspersonalen får material och komponenter betydligt snabbare än tidigare.
Teamet bakom KARIS PRO har valt ebm-papst drivlösningar både för att styra och driva transport-robotarna. Frågan är hur transportrobotarna vet vad dom ska göra? Andreas Trenkle har svaret. ”Produktionspersonalen registrerar sina order via en bildskärm och informationen skickas via ett nätverk till samtliga robotar. Det finns inget centraliserat system som väljer vilken robot som ska utföra en viss order utan det avgör robotarna själva. Den som har den kortaste vägen till en produktionsplats och tillräckligt med batterikapacitet tar uppdraget”. Trenkle berättar också att robotarna kan få uppdragen via ett företags affärssystem och även via RFID-taggar som sitter på transportlådorna.
Produktionssystem som kommunicerar med robotarna
Med tanke på att robotarna väljer sin egen väg kan man undra hur de undviker att kollidera med produktionspersonalen? ”Robotarna har en laser framtill som hela tiden sveper av ytan, och den fungerar som ett öga. Lasern upptäcker fasta hinder och robotarna undviker dem genom att köra runt. Är det en person som rör sig framför en robot stannar den omedelbart. ebm-papst avancerade drivlösning i kombination med robotarnas intelligenta styrsystem gör också att robotarna alltid vet hur fort de färdas och i vilken riktning. Ström som alstras av drivmotorerna används dessutom för taktil detektering av kollisioner. Drivlösningen märker av så snart roboten stöter på ett hinder och bromsar omgående. På så sätt behöver vi inte ytterligare sensorer”, förklarar Andreas Trenkle. Hur tror han då att framtiden ser ut för KARIS PRO som redan väckt mycket uppmärksamhet och stort intresse från olika industribranscher?
”Det kommer att bli riktigt intressant den dag som våra robotar används i flexibla produktionsmiljöer och kommunicerar direkt med produktionssystemen. En tillverkningsmaskin kommer att kunna sända information direkt till robotarna om att den behöver tillverkningskomponenter, eller att en färdigproducerad enhet ska transporteras till en viss plats. Det är en bit kvar innan vi kommit så långt. Jag tror dock att det är framtiden och idag befinner vi oss i intressanta diskussioner om både industrialisering och marknadsföring av KARIS PRO”, avslutar Andreas Trenkle.
Läs mer: Industry 4.0 på ebm-papst
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt