ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

Foto: Philipp Reinhard
I över 40 år har det tyska familjeföretaget Stein Automation GmbH fokuserat på utveckling och tillverkning av monteringstransportsystem. Företagets kunder finns inom ett brett spektrum av branscher över hela världen. Gemensamt för kunderna är höga krav på ofta komplexa och helt automatiserade monteringsprocesser där produkter och komponenter som transporteras på monteringsband inte får kollidera med varandra. Softmove ser till att så inte sker och två viktiga fördelar med systemet är också att produktionsmiljöerna blir tysta och energieffektiva. Ett nära samarbete mellan ebm-papst och Stein Automation har haft stor betydelse för utvecklingen av Softmove och ebm-papst använder också systemet i de egna produktionslinjerna i Mulfingen.

Repor, slitage och andra skador som kan uppstå vid för kraftiga sammanstötningar på monteringsband är viktigt att undvika oavsett om det är dammsugare, ytterspeglar för bilar eller fläktar som tillverkas. Hos många tillverkningsföretag finns fortfarande produktionslinjer där det inte finns möjlighet att styra det gods som transporteras på monteringsbanden. Resultatet blir ofta för kraftiga kollisioner när transportlådor och produkter slår i varandra. Företag som tillverkar produkter med högt elektronikinnehåll är ett exempel på industrimiljöer där det är viktigt att undvika sådana kollisioner. Kraven ökar också när det gäller att göra moderna produktionsmiljöer tystare och mer energieffektiva.

Stein Automation kan med företagets två system STEIN 300 och STEIN 500 tillgodose de kraven. STEIN 300 klarar vikter på upp till 25 kilo och STEIN 500 vikter på upp till 60 kilo. I båda systemen används ebm-papst DC-motor ECI 63.20 som med integrerad styrelektronik genom modulen K4 ger stora möjligheter till skräddarsydda applikationsanpassningar. "Vår specialitet är att med Softmove-tekniken erbjuda lösningar för det vi kallar mjuka kollisioner”. säger Jürgen Noailles, VD på Stein Automation. ”Med andra transportsystem som inte har våra möjligheter till styrning slår arbetsstycken och produkter ofta i varandra vilket kan resultera i skador, och en nackdel ur arbetsmiljösynpunkt är också det höga ljud som kollisionerna orsakar. Med Softmove sker transporterna på monteringbanden med tre hastigheter. Upptäcker systemet att det finns en risk för trängsel och kollision sänks hastigheten automatiskt. Strax innan en enhet når fram till en framförande går det ner till kryphastighet för att sedan stanna helt vid ett avstånd på ett par centimeter”, förklarar Noailles.

Inledde ett nära samarbete med ebm-papst
Som ett högteknologiskt företag är det också viktigt för ebm-papst att både optimera och kvalitetssäkra tillverkningen. Produktionslinjer där produkter och komponenter kan transporteras utan risk för sammanstötningar är viktigt, och ebm-papst var också ett av de första större företagen som valde Softmove-tekniken. Sedan tidigare hade ebm-papst ett annat system från Stein Automation vid anläggningen i Mulfingen. "När vi besökte produktionsanläggningarna i Mulfingen för några år sedan berättade vår kontakt på ebm-papst för oss hur viktigt det var med mjuka kollisioner. Vid den tiden använde vi motorer utan möjlighet till styrning och det ledde fram till en diskussion om vi kunde integrera en motorlösning från ebm-papst för att utveckla Softmove. Detta ledde fram till ett nära och mycket givande samarbete som resulterade i att vi valde DC-motorn ECI 63.20 med K4-modulen och integrerad styrelektronik. Softmove är ett smart system och den integrerade styrelektroniken ger oss tillgång till den intelligens vi behöver", berättar Jürgen Noailles.

I takt med att industrins automationsgrad ökar växer behovet av smarta, kraftfulla och flexibla drivapplikationer. ebm-papst motorserie ECI 63 från dotterbolaget Zeitlauf används i många olika slags logistiksystem och ett exempel är i Softmove från Stein Automation. ECI 63 är elektroniskt kommuterade innerrotormotorer som motsvarar mycket högt ställda krav på lågt tröghetsmoment, exakt kalibrering och styrning samt snabb acceleration. Då ECI 63 finns med integrerad styrelektronik (K4-modul) är möjligheterna till skräddarsydda applikationslösningar stora. Traditionellt har det varit dyrt att göra skräddarsydda applikationslösningar med hjälp av programmerbara motorer jämfört med att använda standardmotorer utan styrning. ebm-papst har därför under många år arbetat för att utveckla ett modulbaserat program av drivlösningar som förenklar en kostnadseffektiv anpassning även när det handlar om exempelvis komplexa intralogistiklösningar. Utvecklingen av ECI 63 med K4-modulen är ett resultat av det arbetet. Anpassningsmöjligheterna utökas ytterligare genom att DC-motorerna enkelt kan kombineras med de växellösningar som ingår i ebm-papst program från Zeitlauf

Stein Automation använder idag DC-motorn i både STEIN 300 och STEIN 500. ”Vårt samarbete med ebm-papst visar hur ett en vanlig kund-leverantörsrelation kan utvecklas till ett äkta partnerskap. För oss har det ett mycket stort värde att vi kan erbjuda våra kunder system som eliminerar problem med kollisioner och andra störningar med åtföljande risk för skador. Att våra system med hjälp av ebm-papst motorlösning dessutom kraftigt reducerar energiförbrukningen jämfört med äldre transportsystem är också en stor fördel”, avslutar Jürgen Noailles.