Tog isär en golfvagn och fick idéen till en elmotordriven rollator

Foto. Philipp Reinhardt.
Siegfried Herrmann och hans son Peter Herrmann fick en dag idéen att mer i detalj studera en motordriven golfvagn. Kort sagt så plockade de ner vagnen i sina beståndsdelar. Anledningen var att de diskuterat en möjlig konstruktion hos en ny typ av elmotordriven rollator och ville undersöka om de kunde använda konstruktionsprinciper från golfvagnen. De kunde de och resultatet blev e-rollatorn ”beactive +e” som hjälper många rehabiliteringspatienter och äldre till ett rörligare liv. Snabba marknadsframgångar med rollatorn har lett till att familjeföretaget Bemotec GmbH med ett 60-tal anställda har expanderat. Förutom den nya rollatorn tillverkar man sedan många år även medicinsktekniska produkter.

Historien bakom beactive +e börjar faktiskt på golfbanan. "Min far är en ivrig golfare, och han har en golfvagn med en elektrisk motor", säger Peter Herrmann. "På vägen hem från en golfrunda slog det honom att en liknande drivenhet skulle kunna appliceras på en rollator. Han hade sedan tidigare redan varit intresserad av produkter och lösningar som kunde förbättra rörligheten för äldre”. Siegfried Herrmann innovationsiver ledde till att hans golfvagn monterades ner och att alla komponenter undersöktes noga. Siegfried och Peter insåg att det skulle vara möjligt att konstruera en motsvarande drivlösning för en rollator, men det fanns ett problem. De konventionella rollatorernas rörformiga struktur rymde inte en drivlösning och de stod inför utmaningen att skapa en helt ny design för en motordriven rollator. Dessutom skulle det krävas mycket användarvänliga funktioner för att äldre skulle klara av, och även tycka om, att använda en ny typ av rollator.

Utmaningarna kändes så stora att de var tveksamma till att kunna genomföra projektet. Vändpunkten kom efter ett arrangemang hos den lokala handelskammaren där Siegfried och Peter träffade representanter för företaget Tricon Design AG som är specialiserade på innovativa designlösningar inom transportsektorn. De har bland annat haft uppdrag att utforma tunnelbanelösningar i Hamburg och Schanghai. ”Vi förstod snabbt att vi borde prata med dem om vår idé, och efter ett möte kunde vi starta vårt projekt. Bildandet av ett designteam som arbetade med fokus på själva drivlösningen, ergonomi och handhavande var en av de första åtgärderna”, berättar Peter Herrmann.

”Det slog mig att en drivlösning som den på min golfvagn skulle kunna appliceras på en rollator”

Siegfried Herrmann, Bemotec GmbH

Designteamet ställdes inför frågor som Bemotec inte var vana vid att möta i andra projekt . "I de flesta av våra kundprojekt kommer vi in ganska sent i utvecklingsfasen och då krävs det inte att vi löser alla grundläggande frågor om uppstod i projektet med rollatorn", säger Peter Herrmann. Tre hjul eller fyra? Hur kan vi göra rollatorn stabil? Hur ska det perfekta handgreppet se ut?

Valde en modulär drivlösning från ebm-papst ZEITLAUF
Designteamet sökte svaren på dessa och andra frågor, och stegvis växte en tänkbar lösning fram. Resultatet blev en rollator med en helt ny design jämfört med konventionella modeller, och den fick namnet ”beactive +e". Rollatorn kostar mellan 3 000 och 3 500 euro, väger 20 kilo och det ser ganska futuristisk ut när den tyst rullar fram inom- och utomhus. "Den är dock inte tänkt att ge ett högteknologiskt intryck då det är något som kan skrämma bort äldre människor. Det är också därför all teknik är väl dold”, fortsätter Peter Herrmann. beactive +e har en robust ram och är mycket stabil som rollator. Det är också tanken bakom konstruktionen då många använder rollatorn som en del av terapin efter exempelvis en stroke och då kan ha nedsatta balans och lite osäker gång. För dessa personer blir det helt fel med en lätt och mindre stabil rollator. Utvecklingsteamet hos Bemotec valde en moduluppbyggd drivlösning med EC-motor från ebm-papst ZEITLAUF. Vissa anpassningar gjordes för att drivenheten skulle tillgodose Bemotecs specifika krav.

Ett viktigt krav var smidig förflyttning viktigt då rollatorn även ska kunna användas utan att drivenheten är aktiv. Den får då inte bromsa rollatorns rörelse framåt eller bakåt. Ett annat viktigt krav var låg energiförbrukning så att rollatorn kan användas många timmar utan att batteriet behöver laddas. Batteriet klarar också upp till tio timmars drift vilket innebär att en beactive +e i praktiken kan användas en hel dag utan att det krävs omladdning. För Bemotec var även drivenhetens kompakta format en stor fördel designmässigt. Ambitionen var att beactive +e skulle få en snygg design och ge intryck av smidig lätthet.

Har tre hastigheter och kan programmeras individuellt för personer med särskilda behov
Användaren av beactive +e kan välja mellan tre olika hastigheter beroende på de personliga förutsättningarna och markförhållanden utomhus, och en terapeut kan också programmera individuella träningsrutiner. Efter programmering kan ett träningsprogram lagras på ett integrerat RFID-chip och rollatorns drivenhet justeras sedan automatiskt. Funktionen är extra värdefull för patienter med ensidig förlamning. "Med en vanlig rollator blir det ofta så att man går i cirklar om man har en ensidig förlamning. Med beactive +e förhindrar vi det genom att hastigheten för varje hjul kan justeras individuellt”, förklarar Peter Herrmann.

Under arbetet med både den ergonomiska och tekniska designen av rollatorn var Bemotecs designteam tvungna att hela tiden ta hänsyn till kraven på en TÜV-certifiering. För att allt skulle bli rätt etablerades ett samarbete med certifieringsorganet TÜV Süd i ett tidigt skede. För Bemotec var det viktigt eftersom beactive +e representerar något helt nytt på marknaden. Det finns certifieringsstandarder för elektriska rullstolar och andra standarder för konventionella rollatorer.
”beactive +e är ju lite av båda kategorierna och det gjorde det hela lite mer komplicerat. Det tekniska utvecklingsarbetet tog två men sedan tog det ytterligare ett år innan certifieringen var klar”, säger Peter Herrmann.

Redan innan Bemotecs motordrivna rollator var helt färdigutvecklad ville företaget testa marknadens intresse och man gjorde det på mässan Rehacare i Düsseldorf för några år sedan. ”Det blev en helt fantastisk respons på mässan och det undanröjde alla tvivel om att projektet med rollatorn skulle genomföras fullt ut. Ändå fanns det ett risktagande eftersom vi inte hade något externt ekonomiskt stöd för utvecklingsarbetet och marknadssatsningen. Detta är ett flermiljonersprojekt och vi är idag stolta över att vi klarade att genomföra det med egna resurser”, berättar Peter Herrmann.

”Det tekniska utvecklingsarbetet tog två år och sedan dröjde det ytterligare ett år innan vi fick den nödvändiga certifieringen”.

Peter Herrmann, Bemotec GmbH

Varför genomför man då ett startup-projekt som är så krävande? "Det var viktigt för oss att behålla farten och marknadsinitiativet då vi såg en stor potential. Vi satte samman en liten grupp inom företaget som arbetade med utvecklingen av rollatorn helt oberoende av den dagliga verksamheten. Arbetet skulle också ha gått för långsamt om vi inte hade gjort på det sättet”, förklarar Peter Herrmann. Han berättar också att viktigt mål var att vid marknadsföringen arbeta med ett modernt varumärkeskoncept som skulle förändra människors inarbetade bild av hur en rollator ska se ut och fungera. Det är bland annat därför beactive + e utrustad med en USB-port där användaren kan ladda sin smartphone.

Nästa version kan upptäcka trappor, vända om automatiskt och se om trafikljus lyser rött
Bemotec arbetar redan med universitet och forskningsinstitut på ytterligare innovationer för nästa version av rollatorn. "När den lanseras kommer den att ha funktioner för att upptäcka trappor, stoppa och vända om automatiskt och avge akustiska signaler. Den kommer också att se om ett trafikljus är rött eller grönt. Det här kräver en programvaruutveckling som inte är klar än men våra utvecklare samarbetar bland annat med universitetet i Tübingen vilket gör att projektet hela tiden drivs framåt”, berättar Peter Herrmann som också är imponerad av hur forskarna på universitet engagerar sig i projektet för att hitta bra och ekonomiskt realistiska lösningar.

"De använder inte sensorer som kostar miljoner, de söker ständigt efter ännu mer ekonomiska lösningar som vi kan använda i massproduktion och det är oerhört betydelsefullt för oss." Peter Herrmann ser också en framtid med allt större lokalt kompetensutbyte med företag som har produkter inom närliggande områden som exempelvis elcyklar. Där kan kompetensutbytet gälla exempelvis nya drivlösningar. Han menar också att den allt snabbare digitaliseringen kommer att få betydelse även för Bemotec och att det kan leda till att framtidens beactive +e kan styras och programmeras via en app. ”Jag tror att digitaliseringen kan bli viktigare än de tekniska konstruktionerna, men min far säger alltid att det skulle vara konstigt om det blir flera programmerare än ingenjörer på Bemotec”, avslutar Peter Herrmann.