Kyler kompositmaterial som härdas

Foto: Steve Etherington for Medceres Benz Grand Prox Ltd.
Komponenterna används i teamets F1-bilar och vid produktion och härdning alstras mycket värme vilket ställer krav på effektiv kylning. Den lösning för kylning som tidigare använts har varit högljudd vilket stred mot teamets filosofi att ha en optimal arbetsmiljö för de anställda. ebm-papst hade dock en idé om en annan och tystare lösning.


Kontakta oss för mer information!

Bilsporten F1 skulle i princip inte vara möjlig utan användningen av ultralätta kolfiberkomponenter. Materialen är så starka att de kan motstå de krafter som uppstår vid kollisioner i höga hastigheter, och de möjliggör också en ständig utveckling när det gäller ny design som förbättrar F1-bilarnas aerodynamik. Bilarnas chassi och andra kompositkomponenter härdas vid höga temperaturer i en autoklav som är en speciell typ av högtryckskokare. Autoklaven producerar en mycket varm vätska som flödar till två kylare där vätskan kyls i ett luftflöde, s k sprängkylning, innan härdningscykeln är klar. I Brackley, Storbritannien, där Mercedes-AMG Petronas Motorsport tillverkar racerbilarna var det sex AC-fläktar i produktionsanläggningen som användes för kylningen. Dessa fläktar kunde bara slås på och av utan några möjligheter att reglera fläkthastigheten.

Resultatet blev att de använde mer energi än nödvändigt vilket också var faller under svala dagar. Det var dock inte det enda problemet. Fläktarna hade en ljudnivå på 96 decibel vilket rimmade dåligt med teamets filosofi om en bra arbetsmiljö. Det var därför nödvändigt att hitta en annan och betydligt tystare fläktlösning. "Mercedes-AMG Petronas Motorsport berättade om problemen", säger James Cooper, produktchef på ebm-papst UK. "Därefter föreslog vi nya och effektivare samt betydligt tystare EC-fläktar." Eftersom förslaget visade på stora fördelar och det var viktigt att hitta en snabb lösning gav Mercedes-AMG Petronas i uppdrag till ebm-papst att modernisera fläktanläggningen och installera fyra nya EC-fläktar.



Reducerar ljudnivån med upp till 30 decibel
Installationen av fläktarna krävde en detaljerad planering. Endast en dag var tillgänglig för moderniseringen då det var den tid teknikerna hos Mercedes-AMG Petronas Motorsport kunde vara utan autoklaven. James Cooper och hans installationsteam var därför tvungna att göra noggrann planering för att säkerställa att allt gick smidigt installationsdagen. Efter besök på platsen blev det tydligt att ebm-papst medarbetare skulle behöva ett speciellt fäste för att anpassa EC-fläktarna till höljet på de två sprängkylarna. ebm-papst tillverkade dessa fästen i förväg och själva installationen gick sedan på några timmar.

"Vi minskade ljudnivån till 75 decibel under varma dagar och till 67 decibel lite svalare dagar."

James Cooper, produktchef, ebm-papst UK

De fyra nya EC-fläktar ger samma kylkapacitet som de sex AC-fläktarna, men eftersom de är betydligt effektivare och även kan köras med reducerade hastigheter är de också mycket tystare. "Vi minskade ljudnivån till 75 decibel på varma dagar och 67 decibel under lite svalare dagar", berättar James Cooper. "Att vi fick ett så positivt resultat gladde oss men naturligtvis också alla som arbetar i anläggningen. Eftersom fläkthastigheten kan regleras individuellt finns det också en extra fördel. Under svala dagar förbrukar nu hela systemet mycket mindre energi än det tidigare gjorde under varma dagar”.

Den lyckade uppgraderingen har resulterat i nya uppdrag för ebm-papst. Mercedes-AMG Petronas Motorsport planerar att installera fler autoklaver i en ny byggnad i Brackley. Teamet hade ursprungligen planerat att använda AC-fläktar igen, men ebm-papst rekommenderade att installera energieffektiva EC-fläktar redan från början. De positiva erfarenheterna av moderniseringen har också lett till att Mercedes-AMG Petronas Motorsport beslutat att välja EC-fläktar från ebm-papst och planerar att installera dem i Brackley under 2019.