Intelligenta och kompakta drivsystem med integrerat CANopen-gränssnitt
ECI 63.xx K5 finns i olika versioner inom effektområdet 180-370 W och täcker därmed ett mycket brett applikationsområde. I jämförelse med AC-standardmotorer med frekvensomriktare har ECI-motorn högre effektivitet och även högre effektdensitet. Den integrerade elektronikmodulen ger tillgång till många fasta och även fritt programmerbara funktioner. Detta minskar belastningen på ett övergripande styrsystem, men kan även i vissa fall ersätta ett sådant system. Andra fördelar med ebm-papst drivsystem är den enkla programmeringen, enkla installationer och ett minskat behov av att lagerhålla ett stort antal drivlösningar för att svara upp mot olika applikationskrav.
En Intelligent drivenhet som kan ersätta PLC-system
Att elektronikmodulen K5 är installerad i drivenheten innebär att drivlösningen har en integrerad intelligens. Detta gör den fritt programmerbar på ett liknande sätt som ett PLC-system (PLC, Programmable Logic Controller). Via integrerad I/Os kan drivlösningen aktiveras exakt efter ett visst applikationsbehov. Externa navigeringskommandon via busanslutning är därmed inte längre nödvändigt. Enheten kan också användas som en CAN-master. På detta sätt kan nätverk som fungerar som fristående intelligenta system, utan anslutning till en högre PLC-nivå, byggas upp för mindre komplexa applikationer.
Dessa system minskar kostnaderna väsentligt. Ett kodningssystem är också integrerat som standard för drivaxelpositioneringen vilket ger en hög positioneringsnoggrannhet. Låga hastigheter och stillestånd kan kontrolleras noggrant vilket gör det möjligt att täcka in ett brett hastighetsområde. Eftersom ECI 63.xx K5 har stöd för kommunikations- och rörelseprofiler enligt IEC 61800-7 (DS402) kan drivmotorn användas för positionering, hastighet, ström eller momentstyrning. Interpolerad positionering är också möjligt.
Modellen ECI 63.xx K5 utökar ebm-papst program med dynamiska och industrikompatibla innerrotormorer. Elektronikmodulen K5 med integrerad intelligens är installerad i den nya modellen som täcker in ett mycket brett applikationsområde.
Stora fördelar med kommunikation via CANopen-gränssnitt
Ethernetbaserade bussystem krävs idag i många industriapplikationer, men så snart antalet noder i ett system blir stort finns många fördelar med det beprövade CAN-open gränssnittet. En stor fördel är att system med CANopen är kostnadseffektivt både avseende hårdvara och implementering. Den prestanda som kan uppnås med CANopen är i många fall också idealisk för krävande industriapplikationer. Samtidigt minskar behovet av investeringar i dyr kommunikationsutrustning. Det standardiserat CANopen-gränssnittet som är tillgängligt i ebm-papst nya drivlösning med K5-modulen gör att drivenheten kan användas mycket flexibelt som fristående enhet och integrerad med andra drivlösningar, och vid behov också för PLC-kommunikation. Med det intuitiva och fritt tillgängliga programmeringsverktyget epTools kan ECI 63.xx K5 enkelt konfigureras från en dator. De viktigaste parametrarna syns tydligt i konfigurationsfönstret. Vid behov av ytterligare parametrar kan dessa läggas till och laddas upp till enheten. Dessutom kan hela parameteruppsättningen sparas på en dator. Statusfönstret visar en visualisering av relevanta parametrar och även statusinformation. Detta möjliggör en snabb applikationsanpassning, optimering samt förenklad uppstart.
En användare kan även styra enheten i olika driftslägen direkt i aktiveringsfönstret. Applikations-specifika program kan, efter att de har öppnats i ett annat epTools-fönster, enkelt laddas upp till ECI 63.xx K5. Dokumentationen för nya drivlösningar som tagits i drift, inklusive tekniska data samt ritningar och 3D-modeller, är direkt tillgänglig för visning på ebm-papst onlineportal och kan skrivas ut eller laddas ner för att vara lätt tillgängligt vid behov.
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt