Idealiskt klimat i depågaraget hos F1-teamet MERCEDES AMG PETRONAS

ebm-papst lösning för komfortkyla i F1-teamet MERCEDES AMG PETRONAS depågarage.
Vid F1-tävlingen Malaysian Grand Prix i slutet av mars användes för första gången ebm-papst lösning för komfortkyla i F1-teamet MERCEDES AMG PETRONAS depågarage.

ebm-papst har varit officiell partner till F1-teamet MERCEDES AMG PETRONAS sedan 2014 och har utvecklat en specialanpassad lösning för att kyla och avlägsna överskottsvärme från det depågarage som används av teamet som vann F1:s Konstruktörsmästerskap 2014. Temperaturen och luftfuktigheten är väldigt hög i Malaysia och Singapore, och arbetstemperaturen i depågaragen kan bli upp emot 40°C. Ett effektivt system för komfortkyla i depågaragen har därför stor betydelse när det gäller att förbättra arbetsförhållandena för teamets personal och de två förarna, Lewis Hamilton och Nico Rosberg.

MERCEDES AMG PETRONAS använde ebm-papst lösning för första gången denna säsong vid Malaysias Grand Prix på banan Sepang International Circuit. ”Vi såg verkligen fram emot att ta ebm-papst lösning i drift till tävlingen i Malaysia. Under en tävlingshelg är arbetstempot extremt hektiskt, och är temperaturen och luftfuktigheten hög i lokalerna kan det bli en riktig utmaning för förarna, ingenjörerna och mekanikerna. Det betyder därför väldigt mycket för oss att få en effektiv komfortkyla som hjälper teamet att prestera på topp”, säger Paddy Lowe, Executive Director (Technical) hos Mercedes AMG Petronas.

Depågaraget har plats för teamets två bilar, mekaniker, specialister inom aerodynamik, elektronik och IT samt reservdelar och lagret med däck. Det är en stor yta som är helt öppen ut mot depårakan vilket gör att den varma utomhusluften kommer in i garaget. Det specialutvecklade vattenkylda systemet gör att de viktigaste arbetsytorna i depågaraget kyls ner till normal rumstemperatur. Det moduluppbyggda systemet har en storlek av 1 m x 2 m x 90 cm och kan enkelt anpassas till depågaragen vid F1-tävlingarna runt om i världen och där det kan skilja mycket när det gäller garagens yta och layout.

Gareth Jones, VD för ebm-papst Automotive & Drives (UK) Ltd som haft ansvar för utvecklingen av systemet som kyler teamets depågarage, gör ett litet tillägg: ”Under arbetet med att utveckla och anpassa systemet brukade jag skoja med teamet och säga att det är vår mission att göra MERCEDES AMG PETRONAS till det coolaste teamet inom Formel 1”.

ebm-papst, världens ledande teknikleverantör inom ventilation och drivteknik, blev officiell Team Partner till MERCEDES AMG PETRONAS förra året. Inför säsongen 2014 hade F1-reglerna ändrats för att för att bana väg för mer energieffektiva lösningar och hybridteknik. ebm-papst har sedan dess utvecklat energieffektiva lösningar för MERCEDES AMG PETRONAS hybridracingbilar F1 W05 och F1 W06 som kyler temperaturkänsliga delar av bilarna till den optimala temperaturen. Fläktarna i bland annat bilarnas sidepods är viktiga komponenter i det system som används för att styra bilarnas temperatur. Utvecklarna hos ebm-papst och MERCEDES AMG PETRONAS har också ett nära samarbete i arbetsgrupper för att dela erfarenheter och utbyta kunskap om de mest optimala lösningarna för F1-bilarnas aerodynamik.

För mer information besök www.mercedesamgf1.com