Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Foto: Aaron M Conway / Fotogloria
När Dave Burbrink som är teknisk chef på företaget Cold Jet i USA tänker tillbaks på sin barndom för cirka 50 år sedan minns han en stund som han kan återkoppla till sin profession idag. Det var när han satt med sina föräldrar vid matbordet i köket och försökte fundera ut hur han skulle få sina Legobitar att passa samman för att resultatet skulle bli en lastbil. På den tiden fanns inte mycket monteringsanvisningar till det populära Lego så Dave fick själv komma underfund med hur det hela skulle lösas. Många gånger är det likadant i hans roll som teknisk chef på ett företag som utvecklat en unik maskin för torrisblästring.



Kontakta oss för mer information!

Cold Jet har sin verksamhet i staden Loveland som ligger i den sydvästra delen av Ohio. Att fundera ut lösningar på tekniska utmaningar är än idag en passion för Dave Burbrink. ”Leksakerna har bara blivit lite större”, säger han med ett leende. Dave arbetade i 20 år som extern produktdesigner för Cold Jet. För fyra år sedan blev han en del av ingenjörsteamet, avancerade till positionen som global design- och teknikchef och fick samtidigt ansvaret för den globala designen av företagets ECaSP-system. ECaSP står för Environmental Cleaning and Surface Preparation, men det säger egentligen ingenting om den produkt som blivit en global framgång. Cold Jet har sedan 1986 utvecklat och tillverkat industriella rengöringssystem som använder torris som rengöringsmedium. När torrisen under högt tryck träffar en smutsig yta rengör den fasta koldioxiden så effektivt att alla som ser hur det går till blir imponerade. Så var det också för Dave Burbrink när han fick en demonstration av tekniken för nästan 25 år sedan.

Extremt kraftfull eller väldigt skonsam
Torris, tillverkad genom återanvändning av koldioxid som produceras som en biprodukt av industriella processer som till exempel sockerfermentering i bryggerier, tar bort föroreningar från ytor men lämnar inga egna sekundära avfall. Torris övergår från fast form till gas när den träffar ytan som ska rengöras. Bland fördelarna finns att tekniken är miljövänlig, ej giftig, inte ger slipskador på ytor och är godkänt för användning i livsmedelsindustrin. Torrisblästring kan vara extremt kraftfull, till exempel när det används för att ta bort asfalt, eller skonsam vilket gör att tekniken kan användas för rengöring av känslig elektrisk utrustning. "Med torrisblästring kan du till och med ta bort M från en bit M&M och den är fortfarande säkert att äta efteråt," säger Dave Burbrink.

En stor skillnad jämfört med hur det var i Daves ungdom är att han inte längre behöver komma på bra idéer helt på egen hand. Idag har han har sitt eget utvecklingsteam på Cold Jet och stöd från partners som ebm-papst som hjälpte till vid utvecklingen av Cold Jet's nyaste torrisblästringmaskin, PCS® 60. Den lanserades på marknaden i början av 2019 och den utgör starten på företagets nya Aero 2®-serie. "Tanken bakom PCS 60 var att uppnå samma resultat med en mindre mängd torr is och mindre buller samt att uppnå ett bra resultat på kortare tid. Vi ville också utveckla en maskin med mer funktionalitet och vi ville göra den mindre jämfört med sin föregångare”, förklarar Dave.



En ny generation av maskinen krävde fem intelligenta drivenheter
De tuffa utvecklingsmålen innebar att Cold Jets produktutvecklare ställdes inför flera utmaningar och det gällde inte minst de drivlösningar som skulle användas. De tog kontakt med Craig Kovarik, en av ebm-papst försäljningsingenjörer i USA och diskuterade bland annat tekniska specifikationer som hastighet och vridmoment med honom. "Craig och hans kollegor på ebm-papst hjälpte oss att välja rätt lösning. Vi behövde drivenheter som kunde täcka in ett stort antal parametrar. Och vi behövde "smarta" enheter som kan kommunicera via IoT (Internet of Things) om exempelvis hastighet och vridmoment. ebm-papst hade lösningar som gav gav oss denna intelligens”, säger Dave. I PCS 60 sitter fem drivenheter från ebm-papst som samtliga har den integrerade styrelektronikmodulen K4. En drivenhet transporterar torrisen med varierande hastigheter till skärmekanismen och två driver precisionsskärhjulen. En annan enhet styr separationen mellan skärhjulen så att ispartiklarnas storlek kan kontrolleras exakt. Den femte drivenheten transporterar de små torrispartiklarna till luftströmmen som driver torrispartiklarna vid tryck mellan 20 och 300 psi (1,4 bar till 20,7 bar).

Sammantaget är resultatet en ny maskingeneration som uppfyller alla Cold Jets krav. I PCS 60 finns 28 torrispartikelstorlekar. På den grövsta nivån använder PCS 60 tre millimeter ”torrispellets." På den lägsta nivån skärs dessa pellets så att de blir mikropartiklar som är 0,3 millimeter. Denna typ av precision gör det möjligt för användare att hitta den mest effektiva inställningen för varje unik applikation genom att steglöst kunna välja att rengöra från aggressiv till mycket skonsam rengöring. "Bredden på användningsområdet som detta möjliggör är otroligt stort", säger Dave. ”Tidigare har det inte varit möjligt att använda samma maskin när det är stora skillnader mellan det som ska rengöras. Med PCS 60 är det dock möjligt att torrisblästra allt från graffiti på oönskade platser till formar för gjutning i exempelvis en plastindustri. Dessa gjutformar är oerhört känsliga för ytföroreningar. Det kan räcka med att ett fingeravtryck lämnas kvar för att en gjuten plastkomponent måste kasseras. Med PCS 60 är de dock möjligt att få ett helt perfekt rengöringsresultat”, avslutar en mycket nöjd Dave Burbrink.