Dolda kostnader hos motorer med variabel frekvensomriktare
Nu höjs dock röster för att det inte riktigt stämmer med verkligheten och Geoff Lockwood som är teknisk direktör vid ebm-papst UK Ltd i England menar att förespråkare för VFD-tekniken dels missar att det finns alternativa tekniska lösningar som EC-motorer från ebm-papst, dels att det finns dolda kostnader med frekvensomriktare. Utgångspunkten för Lookwoods resonemang är att det som kallas affinitetslagarna inte fungerar i praktiken. Affinitetslagen är en teori som säger att den energi som krävs för att driva en roterande strömningsmaskin är omvänt proportionell till varvtalet i kubik: reduceras varvtalet till hälften minskar effektbehovet till en åttondel.
EC-motorn vinner vid en jämförelse
Geoff Lookwood menar dock att teorin i verkligheten inte ger de utlovade energivinsterna bland annat därför att man förbiser de energiförluster som uppstår i motorer och olika drivlösningar. Han menar också att det finns dolda kostnader med frekvensomriktare då de många gånger leder till en reducering av motorns moment (i vissa fall ända upp till 20 %). Lookwood vill att fler lär sig mer om de sammanlagda dolda kostnader som finns med VFD och ställer dessa i relation till alternativa lösningar som EC-motorer från ebm-papst.
Figuren intill visar också att EC-motorer med integrerad drivlösning vinner vid en jämförelse med motorer försedda med variabel frekvensomriktare. Jämförelsen avser en 1,1 kW motor och av figuren framgår att motorn med VFD har en verklig verkningsgrad på 73,3% när hänsyn tagits till bland annat dolda motorförluster. En jämförbar EC-motor från ebm-papst har en verkningsgrad på 87%. EC technology or VFD (artikeln på engelska)
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt