ebm-papst fläktar ger behagligt klimat för ingenjörer och stallchefer under F1-lopp

Foto: Daimler AG, Mercedes-Benz Grand Prix Ltd., Gernot Walter
Det kan bli mycket varmt för de som arbetar på depåmuren under ett F1-lopp.
ebm-papst är sedan några år sponsor och samarbetspartner till F1-stallet Mercedes-AMG Petronas Motorsport. Lösningar med ebm-papst fläktar och teknik har utvecklats för att ge F1-förarna svalka under loppen, för att ge ett bra klimat inne i depåerna och även vid teamets huvudanläggning i England. Nu har även en lösning med ebm-papst fläktar tagits fram och som ger ett bättre arbetsklimat för de ingenjörer och stallchefer som sitter placerade vid datorer på depåmuren (engelska: Pit Wall) under loppen.

Via datorer kan de följa bilarnas status, bevaka varvtider som rapporteras till förarna via radio, ha kontroll på andra team, följa väderutvecklingen och mycket annat. Det är mycket information som ska analyseras och besluten måste ofta tas på några få sekunder. Man har uppskattat att ett F1-lopp kan innehålla över 150 000 olika scenarior och det gäller att hålla huvudet kallt under loppen. Att hela tiden ta rätt beslut. Det kan bli oerhört varmt under taket på depåmuren men Mercedes-AMG Petronas Motorsports medarbetare har fått det betydligt behagligare efter att man installerat en specialkonstruerad luftkonditioneringslösning med ebm-papst teknik.

Fram till tävlingssäsongen 2016 var det en enkel fläktlösning som hade till uppgift att kyla både den känsliga elektroniken på depåmuren och personalen under loppen. Kylningen var otillräcklig för att ge ett bra arbetsklimat och stallet tog därför beslut att ta fram ett helt nytt och specialanpassat luftkonditioneringsaggregat. Den lösning som utvecklats tillsammans med ebm-papst innebär att det finns ett aggregat på vardera sidan av depåmuren. Luften transporteras via ett kanalsystem som dels kyler tekniken, dels ger ett bra arbetsklimat genom att det finns tio luftuttag alldeles intill de platser där teamets fem medarbetare sitter under loppen. Medarbetarna kan också reglera luftflödet på precis samma sätt som F1-förarna kan göra under loppen.

Det nära samarbete som utvecklats mellan Mercedes-AMG Petronas Motorsports och ebm-papst gjorde det möjligt att på mycket kort tid ta fram den nya lösningen. ”Våra ingenjörer är verkligen nöjda med det förbättrade arbetsklimatet under loppen och alla träningstimmar under en tävlingshelg. Ett svalare klimat leder till bättre beslutsfattande och det är en viktig fördel under den mycket tuffa konkurrens som råder inom F1”, säger Toto Wolff som är Executive Director för Mercedes-AMG Petronas Motorsport.