ebm-papst BLDC-motor i drivlösning för rullstolar där en assistent kan gasa och bromsa med en knapp

Den nya lösningen v-max 4 står också för ett nytänkande och tekniken förenklar vardagen både för den som sitter i rullstolen och för den som hjälper till att dra den.
I Sverige finns det drygt 150 000 personer som använder rullstol. Merparten har manuella rullstolar och de är ofta beroende av anhöriga och assistenter för att kunna leva ett aktivt och rörligt liv. För den som ska skjuta på kan det många gånger vara tungt att få en rullstol uppför sluttningar och ramper, men det kan också vara jobbigt att bromsa en rullstol. Med den nya lösningen v-max 4 från det tyska företaget AAT Alber Antribestechnik GmbH blir det betydligt enklare.

En manuell rullstol kan snabbt förses med den nya lösningen som gör att den som brukar skjuta på istället får både drivkraft och bromsverkan med en enkel knapptryckning. En elektroniskt kommuterade innerrotormotor (borstlös DC-motor , BLDC-motor) ur ebm-papst moduluppbyggda motorserie ECI-63 är en viktig del av v-max 4.

AAT Alber och ebm-papst har i mer än tio år samarbetet och utvecklat motorsystem för rullstolar. ÅR 2007 lanserade AAT Alber den flexibla drivlösningen max-e där kraftfulla EC-motorer från ebm-papst, en för varje hjul, gjorde det onödigt med differentialväxel. Lösningen blev ett uppskattat hjälpmedel för användare av elektriskt drivna rullstolar.

Den nya lösningen v-max 4 står också för ett nytänkande och tekniken förenklar vardagen både för den som sitter i rullstolen och för den som hjälper till att dra den. v-max 4 kan installeras på nästan alla typer av manuella rullstolar. Batteriet placeras under sittunderlaget, motorlösningen placeras bakom ryggstödet och rullstolen förses med AAT:s specialutvecklade hjul till vilka motorenheten överför driv- och bromskraft. På rullstolens handtag monteras sedan nya ergonomiska handtag. På ett av dessa finns en knapp för start och stopp och för att reglera hastigheten. På en display visas bland annat återstående batteritid. Med v-max 4 klarar rullstolen lutningar på 20 grader och en batteriladdning räcker till 24 km. För anhöriga, assistenter och den rullstolsbundne själv öppnar v-Max 4 helt nya möjligheter till ett aktivare och rörligare liv!

Kraftfull, tyst och kompakt
Det är stora krav AAT Alber ställer på sina drivlösningar. Vid utvecklingen av v-max 4 ansågs ebm-papst DC-motor ECI-63 vara det bästa alternativet. Motorerna har många användningsområden som till exempel i automationssystem och inom medicinteknik. Integrerad styrelektronik och moduluppbyggnaden ger stora möjligheter att specialanpassa flexibla drivapplikationer. Beroende på önskad effekt finns ECI-63 med olika längd på statorn. Motorerna levererar mellan 400 W och 1 000 mNm till drivaxeln med en verkningsgrad på cirka 90 %.

En applikation som v-max 4 för rullstolar måste vara kompakt, tyst, kraftfull och det är också viktigt att motorerna ger en precis, smidig och vibrationsfri gång. De måste dessutom klara av tuffa väderförhållanden. ECI-63 motsvarar alla de kraven och en rullstol som utrustas med v-max 4 klarar en vikt på 200 kilo och hastigheten kan regleras steglöst till en maxfart på 5 km/h.

Läs mer om BLDC-motorn ECI-63 här.