Säkrare inbromsning på spåret

Många spårvagnar är försedda med sandspridare för att underlätta bromsning när rälsen inte ger tillräcklig friktion.
Sandspridare hjälper spårbundna fordon att bromsa

Spårvagnar gör många inbromsningar på sin resa. Bromsning kan vara ett problem i vått väder eller på isiga spår. Därför är många spårvagnar utrustade med sandspridare för att öka friktionen mot spåret och på så sätt hjälpa till vid inbromsningen. Spridarna styrs av föraren och blåser den fina sanden direkt framför hjulen på rälsen.


Kompakt och tillförlitlig

För att inte uppta onödigt utrymme i passagerarområdet måste sandspridarna vara så kompakt konstruerade som möjligt. Det franska företaget E.M.S. Concept vände sig till ebm-papst för att hitta en lämplig motor för att driva sandspridarens kompressor. De valde den borstlösa DC-motorn ECI 63. Kompressorn skapar tryckluft som används för att blåsa sanden på spåret. Den kompakta konstruktionen gör att hela sandspridaren ryms under ett enda block av passagerarplatser.

Den modell av ECI 63 som valdes har inbyggd funktion för styrning med 0-10 V signal. ”För säkerhetssystem som sandspridare, är tillförlitligheten också en viktig faktor”, säger Sébastien Lutz, projektledare på EMS Concept. Hans kollega Richard Ostertag tillägger: "Motorn tål även långa perioder av användning. Till detta kommer att vi uppnår betydligt lägre underhållskostnader med en borstlös motor." Tidigare sandspridare hade stora borstmotorer installerade med en begränsad livslängd som dessutom krävde ett mycket större underhåll.

E.M.S. Concepts sandspridare används på olika spårvagnslinjer i Kina. För att optimera ECI 63 för användning i spårbunden trafik, har ebm-papst justerat motorn för att enkelt kunna hantera spänningsvariationer upp till 30 procent som är vanligt i dessa applikationer.

Motorer typ ECI (ebmpapst.com)
Motorer med växel (zeitlauf.com)
Nu finns ECI 63 med avancerad integrerad styrelektronik